اخبار صنعت بیمه

اخبار بیمه گران و بیمه گذاران

در درازمدت بيمه‌هاي عمر به صرفه‌تر از سپرده‌هاي بانكي است

رييس هيات مديره بيمه پارسيان: در درازمدت
بيمه‌هاي عمر به صرفه‌تر از سپرده‌هاي بانكي است

در نيمه سال 81 تاسيس بانك پارسيان تشكيل گروه مالي پارسيان را پايه‌ريزي كرد كه به تدريج در عرصه اقتصاد طرفداراني يافت و بعدها همين موضوع موجب ورود ساير شبكه‌هاي مشابه به عرصه اقتصاد كشورمان شد.

در ذهن گروه‌هاي پيشرو منظور از ايجاد يك گروه مالي برقراري تشكيلاتي بود كه بتواند براساس يك قرارداد نانوشته، اما لازم‌الاجرا نيازهاي ساير اعضاي گروه را تامين و موجب درآمدزايي در مقابل يكديگر شوند.
بانك و بيمه پارسيان نيز در اين گروه نقش بسزايي در توسعه سهم گروه پارسيان از بازار ايفا كردند به‌طوري كه بانك‌ پارسيان در بازار خصوصي‌ها داراي رتبه اول و در ميان كل سيستم بانكي رتبه چهارم و بيمه پارسيان درصنعت بيمه كشور رتبه سوم را در پايان سال مالي 86 به خود اختصاص دادند.
در خصوص فعاليت‌هاي بيمه پارسيان و هماهنگي بانك و بيمه در اقتصاد گفت‌وگويي را با علي سليماني شايسته رييس هيات‌مديره بيمه و مديرعامل بانك پارسيان انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌آيد:
آقاي شايسته به عنوان اولين سوال، عملكرد صنعت بيمه كشورمان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد!
صنعت بيمه در كشورمان متناسب با توانمندي‌هايي كه دارد، حضور نداشته و مردم از آن شناخت كافي ندارند. اگر بانك و بيمه را كه هردو بر مبناي اعداد بزرگ فعاليت داشته و با افزايش تعداد مشتريان ريسك آنان كاهش مي‌يابد را با يكديگر مقايسه كنيم، سيستم بانكي در ارائه خدمات و جلب رضايت مشتري موفق‌تر است.
در واقع صنعت بيمه در ايران سال‌ها است كه به داشتن همان بازار بسته رضايت داده و به دنبال گسترش بازار و استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه نبوده است.
رشد ساير بازارها از جمله افزايش تعداد خودروهاي توليدي و كالاهاي وارداتي حجم پرتفوي كل بازار بيمه كشور را در رشته اتومبيل افزايش داده است اما، حتي بيمه‌گران در ارائه خدمات جديد در رشته خودرو نيز تلاشي نداشتند و هنوز همان خدمات سنتي ارائه مي‌شود.
آيا اين مساله به خاطر نبود فرهنگ بيمه‌اي در كشور نيست؟ توليد حق بيمه فعلي جايي براي ارائه خدمات جديد نمي‌گذارد؟
نبود فرهنگ بيمه‌اي در كشور بيمه‌هاي اجباري را گسترش داده است. در واقع مردم تا مجبور نباشند سراغ بيمه‌گران نمي‌روند. بيمه اجباري شخص ثالث و حتي بيمه‌نامه‌هاي آتش‌سوزي و باربري كه به خاطر استفاده از تسهيلات بانكي صادر مي‌شود، دليلي بر اين ادعا است. البته صنعت بيمه طي سال‌هاي اخير گام‌هايي در جهت توسعه بيمه برداشت، اما كافي نبود.
سياست بيمه پارسيان در گسترش بيمه چيست؟
بيمه پارسيان پس از تجهيز، بر ارائه خدمات و سرويس مطلوب به بيمه‌گذاران اتومبيل در مسير توسعه بيمه‌هاي اشخاص با محوريت بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري حركت كرد.
براي تحقق اين امر نيز بيمه پارسيان نمايندگاني تربيت كرد و آموزش داد تا در جهت ترويج بيمه در كشور تلاش كنند و با مراجعه به آحاد جامعه ضمن فروش بيمه موجب گسترش فرهنگ بيمه و آشنايي مردم با مزاياي آن شوند.
شركت بيمه پارسيان نيز بيمه‌نامه‌هاي جديدي كه بتواند رضايت خانواده‌ها را جلب كند، طراحي و براي عرضه در اختيار شبكه فروش خود گذاشت.
بيمه پارسيان اينك داراي 700نماينده فعال در اقصي نقاط كشور است كه تعداد آنها تا پايان سال به 2هزار نفر مي‌رسد.
درخواست شركت از نمايندگان، معرفي بيمه به عنوان كالاي مورد نياز به خانواده‌ها است و خود نيز با تبليغات مناسب و به موقع از آنها حمايت مي‌كند.
شما به گسترش بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري در جامعه اشاره كرديد. اما مردم ما همواره سود بيمه‌هاي عمر را با سپرده‌هاي بانكي مقايسه كرده و ترجيح مي‌دهند به جاي خريد يك بيمه عمر و پس‌انداز، حساب بانكي داشته باشند. نظر شما در اين خصوص چيست؟
شايد در يك دوره كوتاه مدت سپرده بانكي داراي سود بيشتري نسبت به بيمه‌نامه عمر و سرمايه‌گذاري باشد اما قطعا در يك دوره بلندمدت مزاياي بيمه‌هاي عمر به مراتب بيشتر است. ضمن آنكه سپرده‌هاي بانكي ابزاري براي جذب نقدينگي و وجوه در دست مردم است كه نسبتا رقم قابل توجهي است اما بيمه‌هاي عمر با پرداخت اقساط خريداري مي‌شود كه با سپردن آن اقساط در بانك‌ها سود قابل ملاحظه‌اي پرداخت نمي‌شود. همچنين مهم‌تر از همه اين نكات اينكه، در بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري تمام خطراتي كه بيمه‌گذار را تهديد مي‌كند تحت پوشش قراردارد و تمام آسيب‌هاي پس از آن براي خانواده بيمه‌گذار توسط بيمه جبران مي‌شود كه هيچ‌يك از سپرده‌هاي بانكي چنين ويژگي‌هايي ندارند.
همان‌طور كه گفتم، در يك ديد كلي شايد سپرده‌هاي بانكي زير يك سال در مقايسه با بيمه‌هاي عمر سود بيشتري داشته باشند اما در بلند مدت كفه ترازو به نفع بيمه‌گذاران عمر سنگين‌تر است. در دنيا نيز مدت سپرده‌هاي بانكي به ندرت بيش از يك سال است و اكثر افراد به جاي سپرده‌هاي بلندمدت بانكي اقدام به خريد بيمه‌هاي عمر مي‌كنند.
جا دارد از بيمه مركزي به ويژه شوراي عالي بيمه درخواست كنم تا دست شركت‌هاي بيمه را براي تعيين نرخ سود بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري باز گذارد تا آنها با توجه به ظرفيت‌هاي خود اين نرخ را تعيين كنند. قطعا نرخ رقابتي بيمه‌هاي عمر انگيزه بيشتري در خريداران ايجاد خواهد كرد.
شما به عنوان مديرعامل بانك پارسيان چه خدماتي به بيمه پارسيان مي‌دهيد؟
بانك و بيمه مجموعه‌اي درهم تنيده هستند و در بازار پول و سرمايه ارتباط نزديكي با يكديگر دارند.
هميشه سهامدار عمده شركت بيمه، يك بانك و بالعكس است، بخش عمده‌اي از سپرده‌گذاران بانكي نيازمند استفاده از خدمات بيمه هستند و در كنار بانك‌ها همواره يك شركت بيمه وجود دارد. در گروه مالي پارسيان هم وقتي طرح تجاري بانك پارسيان تدوين مي‌شد، حضور يك شركت بيمه قدر نيز ديده شد. بانك پارسيان نيز طي سال‌هايي كه بيمه پارسيان تاسيس و شروع به فعاليت كرد، از خدمات بيمه‌اي آن استفاده كرد و خواستار خدمات مناسب‌تر از سوي اين شركت بود.
بيمه پارسيان نيز با راه‌اندازي باجه در شعب بانك، خدمات خود را به سپرده‌گذاران و مراجعين شعب بانك ارائه كرد و بانك پارسيان به منظور گسترش فروش بيمه در شعب طرح فروش بيمه در تمامي باجه‌هاي بانكي پارسيان را در دست بررسي دارد كه به زودي اجرا مي‌شود.
در اين طرح تمامي باجه‌داران بانك پارسيان اقدام به فروش بيمه در صورت درخواست مشتري خواهند كرد كه نيازمند برنامه‌ريزي و آموزش است و به زودي اجرايي خواهد شد.
در صحبت‌هاي خود به خدمات مناسب‌تر از بيمه پارسيان اشاره كرديد. آيا منظور شما ارائه نرخ و شرايط پايين‌تر نسبت به ساير بيمه‌گران بود؟
خير، به هيچ‌وجه به دنبال نرخ پايين‌تر نيستيم. منظور خدمات مناسب‌تر و سرعت عمل در سرويس‌دهي بود. نرخ و شرايط بيمه براساس آيين‌نامه‌هاي شوراي عالي بيمه تعيين مي‌شود و بانك تحت هيچ شرايطي توقع نرخ‌شكني از سوي بيمه پارسيان را ندارد.
بانك پارسيان تنها به دنبال سرعت عمل در پرداخت خسارات و كيفيت خدمات از سوي بيمه پارسيان است.
آيا داشتن سهامداري چون بانك پارسيان براي بيمه پارسيان مزيت است؟
بانك پارسيان با داشتن 50درصد بازار بانك‌هاي خصوصي بزرگ‌ترين بانك خصوصي كشور و پس از بانك‌هاي ملي، ملت و صادرات در رتبه چهارمين بانك كشور قرار دارد. بيش از 3ميليون مشتري و 181 شعبه دارد و سرانه جذب سپرده در شعب به 95ميليارد تومان مي‌رسد كه نشانه اطمينان مردم به بانك پارسيان است. مشترياني كه رنج تحمل صف‌هاي طولاني اين بانك را مي‌پذيرند، بانك پارسيان به خاطر رفاه آنان در راستاي راه‌اندازي شعب بيشتر و خدمات نوين تلاش مي‌كند و تعداد شعب خود را تا پايان سال 87 به 200شعبه افزايش مي‌دهد.
اين بانك بيش از 4ميليون و 200هزار كارت الكترونيكي صادر و ضمن دارا بودن رتبه اول ميان شش بانك خصوصي در كل سيستم بانكي در رتبه پنجم قرار دارد. 11ميليون تراكنش در خودپردازهاي بانك پارسيان طي سال 86 نشان‌دهنده اعتماد مشتريان به بانك و سرويس‌دهي مطلوب پارسيان به مردم است. راه‌اندازي مركز تماس شبانه‌روزي بانك براي شنيدن نقطه‌نظرات و نصب يك خط مستقيم با مديرعامل براي بررسي پيشنهادات و انتقادات مشتريان همگي حكايت از نگاه مشتري‌مدارانه گروه مالي پارسيان كه شامل بانك، بيمه، ليزينگ، كارگزاري و شركت سرمايه‌گذاري است دارد.
قطعا بانك پارسيان با تمام ويژگي‌هايي كه دارد ريسك‌هاي خود را نزديك شركت توانگر، بيمه مي‌كند و حضور بانك پارسيان در جمع سهامداران و بيمه‌گذاران بيمه پارسيان براي اين شركت يك مزيت به حساب مي‌آيد.
در مجمع عمومي سال 86 بيمه پارسيان مقرر شد سهام اين شركت تا پايان سال‌مالي 87 در بورس عرضه شود. آيا اين اتفاق مي‌افتد؟
صورت‌هاي مالي بيمه پارسيان به بورس عرضه شده و اين مساله را با جديت دنبال مي‌كنيم و كارگزار بانك پارسيان مسوول عرضه اين سهام خواهد بود، اما همان طور كه ملاحظه مي‌كنيد اينك بورس اوراق بهادار شرايط عادي ندارد و چنانچه احساس شود شرايط براي عرضه سهام بيمه پارسيان مساعد نيست،‌ عرضه آن را با تاخير انجام مي‌دهيم در غير اين صورت سهام بيمه پارسيان در لحظه‌اي به بورس عرضه مي‌شود كه بتواند بيشترين منافع را ايجاد كند.
آقاي شايسته، به عنوان آخرين سوال، آيا حضور شركت‌هاي زيرمجموعه گروه مالي پارسيان در تركيب سهامدار،‌ سپرده‌گذار و بيمه‌گذار يكديگر به منزله قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌ها در يك ظرف نيست؟ ريسك در گروه مالي پارسيان چگونه مديريت مي‌شود؟
اتفاقا به خاطر جلوگيري از قرار گرفتن تمام تخم‌مرغ‌ها در يك ظرف، شبكه پارسيان ايجاد شده است. گروه مالي پارسيان در كنار يكديگر هم افزايي دارند و نه تنها ريسك‌هاي يكديگر را افزايش نداده بلكه موجب كاهش آن نيز مي‌شوند. حضور ليزينگ پارسيان در ساير بازارها مانند صنايع دريايي، اعطاي تسهيلات بانكي به بخش‌هاي مختلف اقتصادي و تحت‌پوشش قرار گرفتن انواع خطرات پروژه‌هاي متنوع ملي در نهايت موجب هم‌افزايي و رشد درآمد در گروه مالي پارسيان شده است.
ضمن آنكه شركت بيمه پارسيان تنها شركت بيمه‌اي است كه داراي مديريت ريسك است و بخش‌هاي فني و سرمايه‌گذاري اين شركت با همكاري مديريت ريسك فعاليت مي‌كند.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهارم دی 1387ساعت 10:9  توسط مدیر وبلاگ   |